10 اصل برای هدایت انقلاب صنعتی بعدی[1]

ابزارها و تکنیک هایی جهت کسب اطمینان از اینکه شرکت شما در عصر جدید دیجیتال سازی دوام خواهد آورد.[2]

نویسندگان:  نوربرت شویتر و باب موریتز

مترجمین: یداله فضل الهی*

ف. اسدی**

*دکتری مدیریت کسب و کار

** کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی

همیشه زیرساخت های گسترده که زیربنای تمدن صنعتی را تشکیل می دهند، دچار تحول چشمگیر نمی شوند. اما به نظر می رسد که چنین تغییری در حال حاضر در حال وقوع است. در یک موج بزرگ تغییر فناورانه، سنسورها در کارخانه ها و انبارها گسترش یافته، نرم افزار قبل از اینکه دستگاه خراب شود، نیاز به نگهداری را پیش بینی می کند، شبکه های برق و مدارهای بارگیری هوشمند می شوند و قطعات سفارشی طراحی شده بر اساس تقاضا تولید می شوند. رهبران این انقلاب صنعتی بعدی، شرکت هایی هستند که پیشرفت هایی در زمینه هایی مانند رباتیک، یادگیری ماشین، ساخت دیجیتال (از جمله چاپ سه بعدی)، اینترنت صنعتی، اینترنت اشیاء  (IoT)، تجزیه و تحلیل داده ها و بلاک چین (یک سیستم تأیید تراکنش غیر متمرکز خودکار) دارند. از آنجائیکه این فن آوری تاثیر دیگران را تقویت می کند، منجر به سطح جدیدی از مهارت و انواع جدیدی از فرصت ها و چالش ها برای کسب و کار و جامعه می شوند.

یک شاخص کلیدی این است که مرزهای متداول بین صنایع، در حال از بین رفتن هستند. برشمردن تفاوت های بین یک شرکت مخابراتی و یک تولید کننده سرگرمی و یا بین یک بانک خرده فروشی و یک فروشگاه خرده فروشی مشکل تر می شود. روابط میان تامین کنندگان، تولیدکنندگان و مصرف کنندگان نیز سریعتر از چیزی که بسیاری از دست اندرکاران کسب و کار آماده شوند، مبهم تر می شود.  

مدت ها مبنای استراتژی کسب و کار زنجیره ارزش کلاسیک بوده است که بین تولید کنندگان مواد اولیه، سازندگان، توزیع کنندگان مواد اولیه و (در نهایت) مصرف کنندگان از طریق یک زیرساخت تجاری قابل اعتماد به خوبی مشخص شده بر اساس مجموعه پایداری از معاملات ارتباط برقرار می کند. اما پیشرفت تکنولوژی دیجیتال افراد را قادر می سازد که خارج از زنجیره ارزش ارتباط برقرار کرده و محصولات و خدمات کارآمد و موثرتری ارائه دهند. این امر اهمیت اقتصاد مقیاس و تقسیم بندی های متعارف کار را کاهش می دهد. روابط میان شرکت ها روان تر خواهد بود و قیمت و هزینه کالاها و خدمات بی ثبات تر از امروز خواهد بود. با این حال، یک اطمینان وجود دارد: قابلیت اعتماد و تفسیر دقیق هدف برای کسب و کار مهم تر خواهد شد. شرکتی که پیوسته در حال تغییر است باید این آشفتگی را با هدف و اعتماد متعادل کند، در غیر اینصورت افراد - از جمله کارکنان، تامین کنندگان، مشتریان و تنظیم مقررات - قادر به انجام تعهدات کاملی که کسب و کار نیاز دارد، نخواهند بود.

تحقیقات ما در PwC نشان می دهد که اینترنت صنعتی منافع بالقوه بی نظیری برای شرکت های مدعی نقش های رهبری به همراه دارد. توانایی آنها در تحقق بخشیدن به این دستاوردها بستگی دارد به بخشی از اقدامات آنها در طول این سال های اولیه: توانایی هایی که آنها ایجاد می کنند و میزان بازسازی مدل های کسب و کار و عملیاتی آنها برای بیشترین بهره گیری از این زیرساخت های فناوری جدید.

بنابراین، چگونه می توانید شرکت خود را، چه بزرگ و چه کوچک، بنحوی هدایت کنید که نقش مهمی در انقلاب صنعتی بعدی ایفا کند؟ چگونه می توانید از مزایای نقاط قوت فعلی خود در رابطه با حریم خصوصی، اشتغال، برابری درآمد و رفاه عمومی و سایر موارد بهره گیری کنید و باز هم موفقیت بنگاه خود را تضمین کنید؟ 10 اصل زیر می توانند به مدیران اجرایی کمک کنند تا از عدم اطمینان چند سال آینده به صورت سیستماتیک و سودآور استفاده کنند.

خلق استراتژی

  1. در مدل کسب و کار خود تجدید نظر کنید

دنیای کسب و کار به تحول عادت کرده است. در صنعت بعد از صنعت، دست اندرکارانی که تمایل به مدل های کسب و کار قدیمی دارند جای خود را به شرکت های نوپایی می دهند که محصولات و خدمات جدید را با قیمت های بسیار پایین تر ارائه می دهند. انقلاب صنعتی بعدی، با کاهش هزینه ها و بهبود بهره وری در مقیاس وسیع، این توالی را، به ویژه در تولید، تسریع خواهد بخشید. شرکت هایی که به کندی تغییر می کنند، به آنهایی که برای استفاده از پلتفرم های جدید و فرصت های جدید خود مدل های کسب و کار خود را مورد تجدید نظر قرار می دهند، می بازند.

برای مثال، صنعت برق، که اساساً از همان مدل کسب و کار سال 1882 (تولید برق اندازه گیری شده، فروش الکترون ها به مشتریان مسکونی و تجاری) تبعیت می کند را در نظر بگیرید. در حال حاضر صنعت برق خود را در ارتباط با اکوسیستم تکنولوژیکی در حال تکاملی می یابد که به آنها اجازه می دهد گزینه های مختلف جدیدی ارائه کنند و این درست بموقع است زیرا درآمد حاصل از فروش الکترون ها به سرعت در حال کاهش است. پیشنهادات جدید عبارتند از انرژی های تجدید پذیر از منابع خورشیدی و باد، سیستم های نظارت بر انرژی مبتنی بر حسگر که از تجزیه و تحلیل داده ها برای بهبود مستمر بهره وری استفاده می کنند و خدمات گرمایشی، سرمایشی و مدیریت امکانات. برخی از شرکتهای برق، پیشنهادات خود را به عنوان "مراکز گذرگاه" برای دسترسی به اینترنت و امنیت خانه بازنگری می کنند. آب و برق دارای توانایی جذب چندین منبع جدید ارزش است، اما آنها همچنین با رقابت بی سابقه شرکت های فن آوری و ارتباطات مخابراتی مواجه خواهند شد.

خودروسازان نیز در انتظار مدل جدید کسب و کار جدید خارق العاده ای هستند؛ چند سال بعد، آنها دیگر نمی توانند تنها بر فروش ماشین های شخصی تکیه کنند. آنها ممکن است از طریق سهم خود در وسایط نقلیه اشتراکی یا خودران نیز موجب تحریک تقاضا شوند. تولید کنندگان نرم افزار، سخت افزار، ابزارها و تجهیزات سنگین در حال افزودن سنسورها و اتصال به محصولات خود، امکان نگهداری پیشگیرانه، امنیت و ارتقاء مکرر هستند. صنعت مراقبت های بهداشتی به سمت سازگاری خود با اینترنت اشیاء از طریق سنسورهای پوشیدنی ارائه کننده داده هایی که متخصصان سلامتی می توانند از آنها برای تشخیص زودهنگام و خدمات پیگیری بهتر استفاده کنند، پیش می روند. خدمات مالی، مهندسی و ساخت و ساز و سرگرمی و رسانه ها همگی برای تغییرات مشابه آماده شده اند.

اگر شما در دام این تفکر افتاده اید که شرکت شما می تواند با پیروی از مدل کسب و کار سنتی خود به طور نامحدود درآمد کسب کند، در معرض خطر شکست در برابر رقبای با انعطاف پذیری بیشتر هستید. شما در همان صنعتی که در گذشته بودید، نیستید؛ به زودی، ممکن است آن صنعت حتی وجود نداشته باشد. مسیر شما برای سودآوری متفاوت است. فرصت های شما برای افزایش سرمایه تغییر کرده است. توانایی های شما ممکن است برای همان مشتریانی که قبلا موثر بودند، تاثیری نداشته باشند. شرایط شما احتمالاً متفاوت از سایر شرکت ها است، بنابراین باید نگاه تازه ای به آنها، بدون تکیه بر یک دفترچه راهنمای صنعت، داشته باشید  و مدل کسب و کار خود را بر اساس آن مورد تجدید نظر
قرار دهید.

برای تامین سرمایه سرمایه گذاری های جدید در تحقیق و توسعه، عملیات و تجربه مشتری، ممکن است مجبور به کاهش فعالیت های قدیمی که دیگر استفاده نمی شوند، باشید. اینکار مانع پایداری و انضباط خواهد شد، اما مزیت رقابتی شما به نقش شما در زیرساخت آینده بستگی دارد. فروش و یا تعطیل کردن شیوه های کمتر ضروری و تمرکز موثرتر بر سبد محصولات و خدمات خود، می تواند شما را برای رشد در این دنیای جدید مناسب آماده کند.

  1. خلق استراتژی خود بر اساس پلتفرم ها

همان نقشی که زنجیره ارزش برای سیستم صنعتی قدیمی داشت، پلتفرم جدید برای سیستم جدید دارد. پلتفرم ترکیبی از استانداردها و سیستم های سازگار است. پلتفرم یک پایگاه تکنولوژیکی plug-and-play ا (ااتصال و اجرا)[3]ایجاد می کند که با استفاده از آن طیف گسترده ای از فروشندگان و مشتریان می توانند بطور یکپارچه با استفاده از سخت افزار، نرم افزار و خدمات مشابه، می توانند با یکدیگر تعامل داشته باشند. موفق ترین پلتفرم ها مشتریان را با فروشندگان تطبیق داده، تجربه مشتری جذاب و موثر را حفظ کرده و داده ها را جمع آوری کرده و از افرادی که از سیستم استفاده می کنند، اجاره بها دریافت می کنند. کسب و کاری که یک پلتفرم محبوب را کنترل می کند (مایکروسافت با ویندوز، اپل با iOS تلفن همراه خود، آمازون با سیستم تجارت "فروشگاه همه چیز" خود، فیسبوک با رسانه های اجتماعی خود و گوگل با موتور جستجوی خود) می تواند بر جهت تکامل بازار یک کسب و کار-به-مشتری تاثیر گذار باشد. همین مطلب در مورد سیستم های سیستم عامل های جدید صنعتی برای بازارهای کسب و کار-به-کسب و کار صدق می کند. در واقع کاربران یک پلتفرم یک اکوسیستم هستند: گروهی از شرکت هایی که کالا و خدمات را مبادله کرده و سرنوشت آنها با یکدیگر مرتبط است.

هنوز در روزهای اولیه ساخت پلتفرم مبتنی بر اینترنت صنعتی هستیم. شرکت هایی نظیر جنرال الکتریک و زیمنس اکنون در حال  مطرح کردن ادعاهای خود هستند. جنرال الکتریک هدف خود را "اولین شرکت صنعتی دیجیتال در جهان" اعلام کرده است. پلتفرم ابریPredix  تجزیه و تحلیل داده ها، اتصال، حفاظت از سایبر و پیشنهاداتی مانند دوقلو دیجیتال، شبیه سازی فرآیندهای صنعتی بر اساس پروفایل های دیجیتالی بیش از نیم میلیون دستگاه، را ترکیب می کند. زیمنس با همکاری با مایکروسافت و ارائه برنامه های کاربردی خود در ابر Azure که در اواخر امسال آغاز می شود، در حال توسعه پلتفرم آمالی MinsSphere خود است.

سایر پلتفرم های صنعتی در حال حاضر کم عرض، اما به همان صورت سودآوری دارند. برای مثال، شرکت Trumpf در آلمان، پلتفرمی به نام Axoom ایجاد کرده است که مربوط به لیزر، فلزکاری و تجهیزات جوشکاری در بسیاری از شرکت های کوچک است که قطعات متشکل از فلز و پلاستیک تولید می کنند و به آنها امکان دسترسی به ابزارها و نرم افزار تخصصی چاپ سه بعدی را می دهد. پلتفرم هایی برای انواع خاصی از زنجیره های عرضه و پلتفرم هایی برای بیمارستان ها، بانک ها و سایر انواع سازمان ها وجود خواهد داشت. با تبدیل خودروها به وسایط نقلیه خودران، به عنوان پلتفرم هایی طراحی می شوند که در پلتفرم های بزرگتر "شهر هوشمند " عمل کرده و موجب بهبود روش های هدایت وسایط نقلیه خودران می شوند.

اولین گام شما در ایجاد خود به عنوان یک شرکت کننده در اینترنت صنعتی این است که بتوانید نقش واقعی خود را در این دنیای مبتنی بر پلتفرم ایفا کنید. آیا شما یک توانمندساز پلتفرم مثل شرکت های Trumpf، جنرال الکتریک و زیمنس هستید یا یک شرکت مسئول ساخت (و مالکیت) هاب ها و مگاهاب های بنیادی؟ آیا شما مسئول "جذب" مشتری با استفاده از این پلتفرم به عنوان یک وسیله نقلیه برای ارائه محصولات و خدمات خواهید بود؟ آیا شما "توسعه دهنده" پلتفرم خواهید بود یا یک توسعه دهنده فناوریهای جدید پلتفرم که عمدتا به توانمندسازها و متصدیان جذب می فروشید؟ یا کسب و کاری را به وجود می آورید که ترکیبی از دو یا سه مورد از این نقش ها خواهد بود؟

اگر یک توانمندساز شوید و پلتفرم خود را بسازید، سه عامل به شما کمک خواهند کرد تا از رقبا پیشی بگیرید. ابتدا، بنگاه خود را دیجیتال کنید (پلتفرم هایی که شرکت های جنرال الکتریک و زیمنس به عنوان سرویس های داخلی برای عملیات خود شروع کردند) . دوم، به طور مداوم در تلاش برای کسب کارآیی، بهبود فن آوری های موجود باشید. سوم، اعمال کاهش هزینه در بهبود مستمر؛ برای مثال، استفاده از سنسورها و تجزیه و تحلیل ها برای ارتقاء کیفیت و عملکرد محصولات خود و در نتیجه کاهش هزینه ها. ایجاد این توانمندها مستلزم زمان و فراست است و آنها عناصر اصلی متمایزکننده پلتفرم شما خواهند شد.

3.طراحی برای مشتریان

از آنجائیکه انقلاب صنعتی بعدی تحت تاثیر تکنولوژی دیجیتال در مقیاس وسیع هدایت می شود، به راحتی می توان روش تاثیر آن بر روابط انسانی را نادیده گرفت. زیرساخت جدید شبکه از ارتباطات میان افراد است: تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، به ویژه، بسیار نزدیکتر از قبل، با یکدیگر مرتبط خواهند بود. از طریق تلفن های هوشمند و رسانه های اجتماعی، مصرف کنندگان می توانند به طور مستقیم با تولید کنندگان اصلی محصولات و خدماتی که خرید می کنند، در ارتباط باشند. از طریق سنسورها و تجزیه و تحلیل داده ها، تولید کنندگان می توانند به طور کامل با نیازها، عادات و منافع طولانی مدت مردم که محصولات و خدمات را خریداری می کنند، سازگار باشند. به عنوان طراح پلتفرم های جدید و یا رهبر کسب و کار مشارکت کننده در آنها، شما از فرصت بی نظیری برای ایجاد یک بنگاه مشتری محور برخوردار هستید، که با آنچه واقعاً مردم از شرکت شما می خواهند و نیاز دارند، در ارتباط بوده و درنتیجه تعهدی مادام العمر ایجاد می کند.

برای بسیاری از کسب و کار های بزرگ، این نمایانگر یک تغییر چشمگیر است. برای مثال، شرکت های پوشاک، ارتباطات جدیدی بین فروشگاه خرده فروشی و کارخانه ایجاد می کنند، بنحویکه ترجیحات مشتریان خرده فروشی به سرعت به طرح های لباس جدید تبدیل می شود. برخی از شرکت های دورنگر، مانند Inditex (Zara) و H&M ، پیشگام این رویکرد در عملیات خود شده اند. در حال حاضر، پلتفرم های اینترنت صنعتی تبعیت از الگوی مشابه توسط هر تولید کننده پوشاک را راحتتر می کند. بانک ها، تامین کنندگان برق و مخابرات در حال تجربه تحولات مشابهی هستند: آنها در حال تصفیه رابط های کاربری خود هستند، انواع خدمات جدیدی را ارائه می کنند و مشکلات مشتری را به روش های سریع تر، دوستانه تر، پاسخگو تر و موثرتر حل می کنند.

هنگامی که شما برای مشتری محوری طراحی می کنید، رابطه مورد نظر و تعهد متقابل خود را به نگاه و احساس شرکت خود ترجمه می کنید. یک تجربه مشتری واقعی چندکاناله هر نقطه لمس را مرتبط می کند: کلیه تماس های چهره به چهره، هر محیط خرده فروشی، کلیه فعالیت های آنلاین، هر چیز متصل شده از طریق یک گوشی هوشمند و کلیه ارتباطات بی شمار بین شما و مشتری شما. در زیرساخت جدید کسب و کار شما، نقاط لمس بسیار بیشتری وجود دارد که باید با آنها کار کرد. مشتریان در یک جهان تعاملی زندگی می کنند. رفتار آنها به داده هایی که شما می توانید برای تصمیم گیری های تجاری از آنها استفاده کنید، تجمیع می شود. رفتار شما، به نوبه خود، برای آنها آشکارتر و شفاف تر از آن چیزی است که قبلاً بوده است.

برای مثال، یک معامله خرید ساده را در نظر بگیرید. مشتری یک خرید آنلاین برای یک پیراهن سفارش می دهد، آن را در یک نمایشگاه مجازی بررسی می کند و سپس در یک فروشگاه محلی می گیرد. آیا او می تواند بطور یکپارچه از گوشی هوشمند به نقطه دریافت محصول حرکت کند؟ آیا مشخص است که چگونه آن را بررسی کرده و مبلغ آن را دریافت کند بدون اینکه منتظر بماند؟ آیا پرداخت آسان است؟ آیا فروشگاه، که توسط تحلیل ها پشتیبانی می شود، آیتم های دیگر مشتری که با آن پیراهن مناسب است را نشان می دهد؟

شما برای موفقیت به سطوح جدیدی از فراست طراحی نیاز خواهید داشت. مردم با شرکت شما از طریق سیستم های آنلاین خودکار و شاید از طریق روبات های در دنیای فیزیکی ارتباط برقرار می کنند. آیا این ماشین ها جذاب یا کسل کننده هستند؟ آیا آنها بر دانش ارگونومی و حساسیت انسانی تمرکز می کنند؟ آیا آنها توالی و پیمودن تعامل انسانی را تقلید می کنند؟ به همان اندازه مهم است که آیا سیستم شما سازگار است؟ هر چه متخصصان و مشتریان راحتتر و بدون اینکه متخصص IT باشند، بتوانند سیستم های خود را تغییر داده و سفارشی کنند، موثرتر خواهند بود.

4. با استقبال از رویه های جدید، فراست تکنولوژیکی خود را افزایش دهید.

مهم نیست که در چه صنعتی هستید، شما در یک جهان قابل برنامه ریزی زندگی می کنید، و نرم افزار کلید رقابت شما مهم خواهد بود. به عنوان مثال، صنعت خودرو آلمانی را در نظر بگیرید. سالهاست که شهرت جهانی برای برتری در مهندسی مکانیک و قطار برقی دارد. اما از این به بعد، برتری دیجیتال حداقل به همین اندازه اهمیت خواهد داشت. این تغییر منجر به بازنگری عمیق در باره  استراتژی صنعتی آینده در کشوری شده است که طبق فاینانشال تامیز، برای ضعف نسبی در IT شناخته شده است. بنا به گفته مدیر کارکنان صدراعظم آلمان فدرال، پیتر آلتمایر، یکی از مشاوران ارشد آنجلا مرکل در هیئت مباحثه نوامبر 2016:" در آینده، 50 تا 60 درصد ارزش یک ماشین شامل دستگاه های دیجیتال و ابزار خواهد بود" و 20 درصد مربوط به باتری ها خواهد بود. اگر مراقب نباشیم، تولیدکنندگان آلمانی تنها مسئول پنجره ها، صندلی ها و چرخ ها خواهند بود.

هر شرکت، حتی اگر در دره سیلیکون باشد، باید در چند سال آینده، فراست تکنولوژیکی خود را بهبود بخشد. این فقط مسئله استخدام افراد با تخصص نرم افزار نیست، بلکه ارتقاء مهارت های کلیه افراد شرکت شما است. آنها فقط نیاز به آموزش فنی برای استفاده از ابزارهای دیجیتالی ندارند، بلکه به درک الگوهای تکنولوژی (برای مثال، چگونگی ایجاد یک قالب عملیاتی که بتواند از مزایای اینترنت صنعتی استفاده کرده یا چگونگی تجمیع نوع داده هایی که می توانند یادگیری ماشینی را تقویت کند.)

شما از سیستم های اجرایی ساختی استفاده می کنید که عناصر برنامه ریزی منابع سازمانی را با کلیه عملیات کارخانه یک شرکت و تامین کنندگان آن مرتبط می کند. واقعیت افزوده، اپراتورها و تصمیم گیرندگان را قادر می سازد اطلاعات مربوط به عملیات (یا هر چیز دیگری) را بر روی دستگاه های پوشیدنی مشاهده کنند. یک شماتیک ممکن است ظاهر شود و به یک مهندس (یا، در یک محیطی دیگر، یک جراح) در تعیین جایی که پروب را هدایت کند، کمک می کند. ساخت دیجیتال باعث می شود که محدوده گسترده تری از قطعات و محصولات نزدیک به جائیکه مورد نیاز باشد، ساخته شوند، نه اینکه به فواصل طولانی حمل شده یا از طریق گمرک وارد شوند. هزینه های این فناوری در حدود 10 درصد در سال کاهش می یابد. قابلیت تعامل در میان تمام این فن آوری ها بسیار شایع تر از گذشته است. این باعث می شود حتی بزرگترین شرکت نیز از یک استراتژی یکپارچه جهانی استفاده کرده و زمانی اگر افراد شما دارای صلاحیت دیجیتال مناسب باشند، آنها می توانند سیستم ها را به مراتب موثرتر طراحی کرده و از آنها استفاده نمایند.

زیرساخت های صنعتی طراحی محل کار شما برای بینش دیجیتال را راحتتر می کند. تنظیمات طبقه فروشگاه یا اطلاعات مالی را نشان می دهد و فرصت هایی برای بحث در مورد مفهوم آنها و نحوه بهبود کار در اختیار کارمندان برای می گذارد. اگر کارخانه های شما دارای روبات هستند، آنها را به صورت "کابوت ها" طراحی می کنند: روبات های همکاری کننده مجهز به سنسورهایی هستند که آنها را قادر به پاسخگویی به افرادی که در نزدیکی آنها قرار دارند، می کنند. روبات ها کارهای تکراری را انجام می دهند، مثل حرکت دادن قطعات به محل و افراد بخش های ظریف تر عملیات، مواردی که نیازمند قضاوت یا مهارت است، را انجام می دهند. محیط های اداری مناسب برای ایجاد فرصت های یادگیری و پرورش تعامل عاطفی با افرادی که در آنها کار می کنند. ایجاد دفاتر همکاری کننده که براحتی از طریق ویدئو کنفرانس و سایر ارتباطات دیجیتال تیم ها را در کنار هم قرار می دهد. به طور کلی، فضاهای کاری خود را به عنوان فرصت هایی برای یادگیری افراد خود، بر اساس تجربه، تجزیه و تحلیل داده ها، فناوری روزافزون هوشمند در مورد آنها و از یکدیگر، طراحی کنید.

با راحتتر شدن افراد در شرکت شما با اینترنت صنعتی ، فرهنگ نوآوری را توسعه خواهند داد. آنها همچنین بهتر می توانند خطرات دنیای جدید را درک کنند (به عنوان مثال، خطرات ناشی از حوادث، نقض حریم خصوصی و حمله سایبری). این بینش نه فقط در شرکت شما، بلکه در کلیه پلتفرم هایی که سکونت دارید، ارزشمند نخواهد بود.

به این دلیل که نقاط حمله یا آسیب پذیری در سراسر اکوسیستم گسترش یافته است، مسئولیت امنیت آنها باید به طور گسترده ای تسهیم شود و چارچوب مسئولیت قانونی باید با پیشرفت های تکنولوژیکی هماهنگ باشد. ممکن است مدیران ارشد اجرایی و هیئت مدیره آنها باید در قضاوت کردن زمانی که جهان برای تکنولوژی آنها آماده است، به همان اندازه قضاوت کردن در زمانی که تکنولوژی آنها برای جهان آماده است، خوب باشند.

نوآوری و رهبری در انقلاب صنعتی بعدی ارتباط تنگاتنگی با هم خواهند داشت. بسیاری از شرکت ها در جستجوی نوآوری تحول آفرین هستند، اما جریان یکنواخت نوآوری های افزایشی می تواند سودآورتر باشد. نوآوری های کوچکتر برای تولید آسان تر خواهد بود و مهمتر اینکه، آزمایش آنها در بازار آسان تر خواهد بود. با ابزارهای اینترنت صنعتی، شما می توانید محصولات جدید را نمونه اولیه را تولید کرده، آنها را به صورت سودآوری در بسته های کوچک تولید کرده، سریعاً آنها را توزیع کرده و واکنش مشتریان را قبل از ارائه در سراسر جهان مشاهده کنید. با ادامه ایجاد نوآوری های افزایشی، گاهی می توانید به تحول آفرینی برسید. این چیزی است که در مورد تلفن هوشمند اتفاق افتاد که بین سالهای 2000 تا 2007 از یک پخش کننده موسیقی (iPod) به یک دستگاه تغییر دهنده جهان تغییر کرده است.

 5. نوآوری سریع و آشکار

نوآوری و رهبری در انقلاب بعدی صنعتی دست به دست می شود. بسیاری از شرکت ها به نوآوری ناخوشایند می پیوندند، اما جریان مداوم نوآوری های افزایشی می تواند سودآورتر باشد. نوآوری های کوچک تر برای تولید آسان تر خواهد بود و، مهم تر، آزمایش آسان تر در بازار خواهد بود. با ابزارهای اینترنت صنعتی، شما می توانید محصولات جدید را نمونه اولیه تولید کنید، آنها را به صورت سودآوری در دسته های کوچک تولید کنید، آنها را سریعا توزیع کنید و ببینید مشتریان چگونه مشتریان خود را در سراسر جهان پاسخ می دهند. همانطور که شما همچنان به پیشرفت نوآوری افزایشی ادامه می دهید، گاهی اوقات می توانید به اختلال برسید. این چیزی است که با تلفن هوشمند اتفاق افتاده است، که بین سالهای 2000 تا 2007 از یک پخشکننده موسیقی (ipod) به یک دستگاه تغییر در جهان تغییر کرده است.

نوآوری سریع هنگامی که شما از همکاری با افراد در خارج از دیوار شرکت خود استقبال می کنید، موثرتر است. بر روی تخته گروهی از شرکت کنندگان، شامل سازمان هایی که به پلتفرم شما متصل هستند، را بکشید. بخش اعظم تکنولوژی در اینترنت صنعتی فقط چند عملکردی نیست، بلکه چند صنعتی است. زمانی که کل زنجیره های عرضه و اکوسیستم های مشتری اتوماتیک، یکپارچه و متحول می شوند، نوآوری از الگوی مشابهی پیروی می کند.

به عنوان مثال، زیمنس، سرمایه گذاری میلیارد دلاری در چیزی کرده است که لانک آنانت، رئیس واحد نوپای Next47 شرکت امیدوار است "عصر جدیدی از همکاری بین زیمنس و شرکت های نوپای در مراحل اولیه گرسنه" خواهد بود (نام Next47 نمایانگر سال 1847 زمانی که این شرکت تاسیس شد، بر می گردد). زمینه های سرمایه گذاری مشترک عبارتند از: هوش مصنوعی، ماشین های خودران، الکتریکی کردن غیر متمرکز (شبکه های هوشمند)، تحرک متصل و برنامه های کاربردی بلاک چین.

  1.  از داده های خود بیشتر یاد بگیرید.

افزایش چشمگیر داده های بلادرنگ (جمع آوری شده از مشتریان، تجهیزات و فرایندهای کاری) به شرکت ها بینش جدیدی می دهد. جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها مهم است، اما تنها آغاز کار هستند. استفاده از نتایج تحلیلی برای شناخت الگوهای مهم و کسب بینش هایی که به شما کمک می کند انتخاب های درست را انجام داده و به پیشرفت خود ادامه دهید، بسیار حائز اهمیت است.

برای مثال، دریافت اطلاعات دقیق در مورد پیشرفت و هزینه در سایت های ساختمانی همواره یک چالش بوده است. در حال حاضر، یک شرکت ساختمانی یا سرمایه گذار میتواند از هواپیماهای بدون سرنشین برای جمع آوری تصاویر عکاسی استفاده کرده، آنها را با برنامه های اصلی سایت پوشش داده، گزارش های پیمانکار را بررسی کرده و تفاوت های به اندازه یک سانتیمتر را بیابد. در بخش شیمی کشاورزی، شرکت های زراعی نیز از هواپیماهای بدون سرنشین و داده های گزارش های آب و هوایی و سنسورهای نصب شده بر روی ماشین آلات خود جهت تنظیم زمان کاشت، کوددهی و رویه های برداشت استفاده می کنند. همه انواع شرکت های صنعتی در حال حاضر از داده های جمع آوری شده از سنسورهای کارخانه جهت اطلاع رسانی در مورد تصمیمات نگهداری و عملیاتی استفاده می کنند. مدیر ارشد دیجیتال شرکت جنرال الکتریک، بیل روح، تخمین زد که فقط افزایش یک عملکرد ناشی از این تلاش ها در لوکوموتیوسازی، سالانه برای یک خط آهن 200 میلیون دلار صرفه جویی خواهد داشت.

در بخش هوافضای نظامی، تولیدکنندگان قادر به استفاده از مجموعه داده ای هستند که از یک هواپیما تغذیه می شوند تا نرم افزار شبیه سازی چشمگیر و تجربی و برنامه های آموزشی را فراهم کند که می تواند اقتصاد آموزش را برای خدمه جنگنده و سایر پروازها متحول کند. فرسودگی هواپیما را می توان به حداقل رساند و با گذاشتن هواپیما برای مأموریت هایی که اهمیت دارد، هزینه های کلی مشتریان آموزش و آمادگی نظامی به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.

البته، در کلیه صنایع، شرکت ها در حال حاضر قادر به توسعه تولید بسیار سفارشی و بر اساس تقاضا، با مشتریان دارای دسترسی بلادرنگ به سیستم های طراحی، عرضه و تقاضا هستند. بازخورد مستقیم و اینترفیس های بین سیستم های تولیدی و سیستم های برنامه ریزی سفارش و تقاضای مشتری موجب کوتاه شدن زمان اقدام و بهبود برنامه ریزی استفاده از ظرفیت می شوند. یکی از پیشگامان بزرگ در تجزیه و تحلیل داده ها، مواد است. یک سازنده پلاستیک ممکن است در اطلاعات خود متوجه شود که مشتری از یک پلیمر به نحوی استفاده می کند که می تواند آن را بهینه کرد. تولید کننده دیدگاه مختلفی بر اساس آنالیز آنچه که سایر شرکتها در مورد همان پلیمر انجام داده اند، ارائه خواهد کرد.

 برای استفاده بهینه از اطلاعات خود، تیم های تحلیل خود را یکپارچه کنید. جلسات منظمی را که در آن افراد درباره آنچه دریافته اند، صحبت می کنند و چگونگی تاثیر آن بر کسب و کار، برنامه ریزی کنید. اطمینان حاصل کنید که داده ها از تمام عملیات و دیدگاه های مشتری شما در نظر گرفته شده است. اطلاعات مربوطه را از شرکت های دیگر و دولت به دست آورید. با انجام این کار، علاقه خاص خود به داده های خود را با این واقعیت که اشتراک گذاری باز داده ها موجب بینش بسیار بیشتر می شود متعادل کنید. پلت فرم ها این نوع به اشتراک گذاری پیچیده داده ها آسانتر می کند. در نهایت، علاوه بر هر گونه تغییر کسب و کاری که انجام می دهید، رویکرد تحلیلی خود را به نحوی مورد تجدید نظر قرار دهید که جمع آوری و تولید داده ها در سه ماه آینده نیز موثرتر باشند.

شرکت های صنعتی بزرگ از تامین سرمایه به سیستم پرداخت موردی با هزینه های اجاره کمتر روی

می آورند.

  1. استفاده از مدل های سرمایه گذاری نوآورانه

تکنولوژی های جدید در مقیاس بزرگ، ناگزیر فشار بر روش های قدیمی برای جمع آوری پول برای آنها است. با گسترش اینترنت صنعتی، توانایی تامین مالی پروژه های کلان سرمایه همچنان یکی از قابلیت های برجسته یک شرکت صنعتی خواهد بود. اما جزئیات تغییر خواهد کرد.

پروژه های زیربنایی نیز دقیقا از مثال صنعت نرم افزار، جائیکه رایانش ابری باعث تحول چشمگیر و فراگیر شده است، پیروی می کنند. کاربران نرم افزاری دیگر بسته ها را خریداری نمی کنند؛ بلکه، در حال حاضر آنها برای نرم افزار به عنوان یک سرویس، اجاره بها به ارائه دهنده در ازای دسترسی و ارتقاء مستمر پرداخت می کنند. این رویکرد بر نوع تأمین مالی که شرکتهای فن آوری به آن نیاز دارند، و نحوه مدیریت آنها بر سرمایه گذاری تأثیر می گذارد.

شرکت های صنعتی بزرگ تر نیز از تامین مالی مالکیت کارخانجات و ماشین آلات بسوی تامین مالی سیستم پرداخت بهای موردی، با اجاره بهای کمتر ولی تکراری تر برای نصب های انعطاف پذیرتر حرکت می کنند. علاقه کمتری به جایگزینی تجهیزات قدیمی و علاقه بیشتری به ادامه ارتقاء آن، استفاده از چاپ سه بعدی و دیگر اشکال ساخت دیجیتال برای تولید و سفارشی کردن اجزای جدید وجود خواهد داشت. شرکت های صنعتی از دره سیلیکون تبعیت کرده و تامین مالی بخش اعظم سرمایه گذاری های خود را از طریق سهام و سرمایه گذاری و نه از طریق بدهی، انجام می دهند. قیمت گذاری قابل تعدیل نیز شایع تر خواهد شد. تکنولوژی به قیمت های b2b اجازه می دهد تا متناسب با زمان فروش، میزان استفاده و نوع درخواست متفاوت باشد.

آمازون یکی از پیشگامان تامین مالی نوآورانه است، به خصوص در زمینه راه اندازی و ارتقاء پلتفرم های خود است. این شرکت همواره در زمینه هایی مانند رایانش ابری و انبارداری نوآوری می کند که مستلزم سرمایه گذاری بزرگ اما هدفمند است. اینکار با افزایش مکرر پول از طریق بازار سهام و ایجاد یک پرونده قانع کننده ای که این سرمایه گذاری ها در بلند مدت پول خود را برمی گردانند، انجام شده است. بدین ترتیب توانسته است سرمایه گذاری هایی را انجام دهد که سایر شرکت ها نمی توانند. شرکت جنرال الکتریک نیز از فراست تامین مالی قوی برخوردار است و مبلغ سرمایه گذاری خود را از مدیریت (و فروش) چندین کسب و کار به دست آورده است. این شرکت دارای حدود 28000 مهندس نرم افزار است (یک ذخیره استعداد ارزشمند برای ساخت یک پلتفرم بسیار گران قیمت تقریبا از ابتدا).

در نهایت، برای توسعه کامل اینترنت صنعتی (و در نتیجه ادامه حیات تمدن صنعتی)، لازم است هر جنبه ای از زیرساخت های صنعتی جهان را با قابلیت ها و سیستم هایی که پیش از این وجود نداشت، جایگزین کرده یا ارتقاء دهیم. تأمین مالی اینکار نیاز به مهارت و خلاقیت به عنوان نوآوری تکنولوژیکی دارد. تکنولوژیست ها این را درک می کنند. آنها در حال ایجاد معیارهای برای ردیابی بازده کوتاه و بلند مدت، متعادل کردن بازپرداخت فوری و آمال طولانی مدت هستند. همچنین آنها از مکانیسم های جدید مانند بلاک چین جهت کسب اطمینان از قابل اعتما بودن قیمت گذاری، صدور صورتحساب، پرداخت های حواله ای و یارانه ها و آزاد بودن برای کارکردن در آن سوی مرزها، استقبال می کنند. با گذشت زمان، زیرساخت های سرمایه ای می توانند به اندازه زیرساخت فیزیکی که فراهم کرده است، جسورانه نوآورانه و متفاوت از گذشته باشد.

ساخت جهانی بهتر

  1.  تمرکز بر هدف، نه محصولات

به عنوان یک پیشرو در اینترنت صنعتی، احتمالاً طیف وسیعی از محصولات و خدمات را در هر دوره پنج ساله به طور بالقوه در چندین بخش توسعه می دهد. بسیاری از شرکت های دیگر از پلتفرم های مشابه برای فعال کردن قابلیت های خود استفاده خواهند کرد. برای متمایز کردن شرکت خود، باید یک هدف مشخص را ایجاد کنید: یک ارائه ارزش، موثرتر از هر کس دیگری، که در مورد هر کاری که شما انجام می دهید، کاربرد دارد. این به معنی ملاحظه دقیق دلایل مراجعه افراد به شرکت شما، نتایجی که انتظار دارند و راه هایی که می توانید ارائه دهید، است. هنگامی که شما در مورد آنچه که شرکت شما هست و اینکه چرا شما اقلام فروشی خود را به فروش می رسانید، شفاف باشید، مردم به شما اطمینان می کنند که آنچه را که وعده می دهید، ارائه می کنید.

وقتی یک شرکت به اهداف خود دستیابی پیدا می کند مشتریان متوجه می شوند. آنها به محصولات یا خدمات علاقه مند نیستند بلکه به نتیجه علاقمند هستند. مصرف کنندگان در یک خرده فروش برتر، بیش از لباس یا نوشیدنی قهوه خرید می کنند. آنها همچنین یک تجربه متمایز را خریداری می کنند. به جای فکر کردن به شرکت خود برای ارائه نوع خاصی از محصول یا خدمات (برق، مدیریت پرونده های سلامتی یا قطعات خودرو) به آن به عنوان تولید کننده نتایج آن فکر کنید. مشتری نیاز به رفتن به جایی دارد. بنابراین شما یک شرکت ارائه ماشین نیستید؛ شما تسهیل کننده جابجایی هستید. در حال حاضر در بسیاری از شهرها، مشتریان از برنامه های به اشتراک گذاری وسایل نقلیه برای اجاره کوتاه مدت (اغلب وسایل نقلیه الکتریکی) استفاده می کنند، از اتومبیل ها در جایی که به آنها نیاز دارند، استفاده کرده و وقتی کارشان تمام می شود، آنها را رها می کنند. خانه سرد است، بنابراین شما فقط یک تامین کننده سوخت نیستید. هدف شما این است که کمک به گرم کردن خانه، احتمالا از طریق مشاوره انرژی، کنید.

از خودتان بپرسید که آیا شرکت شما واقعا نتیجه محور است یا هنوز ذهنیت یک محصول فیزیکی را دارد. آیا شما موفقیت را بر اساس اختلافات معناداری که برای مشتریان از نظر رضایت، کیفیت زندگی و خلاقیت ایجاد می کنید، ارزیابی می کنید. آیا اگر محصولات یا خدمات را به نحو دیگری تولید یا فراهم کنید، نتایج بهتری برای مشتریان خواهند داشت؟

9. با داده ها قابل اعتماد باشید.

شما قبلاً مقدار زیادی داده را جمع آوری کرده اید. با گسترش اینترنت اشیاء به پوشیدنی ها، مواد مصرفی، اتومبیل ها و هر قسمت قابل تصور خانه، آنچه در مورد مردم می دانید به طور تصاعدی افزایش می یابد. اینترنت صنعتی این سطح جمع آوری داده ها را به محل کار شما خواهد آورد. داده های به اشتراک گذاشته شده سوخت انقلاب صنعتی بعدی است. و فقط به همان اندازه که جلب اعتماد دیجیتال کلید موفقیت خواهد بود، سلب اعتماد عمومی راه قطعی به شکست خواهد بود.

شما نیاز دارید نه تنها رفتار مشتریان را مدیریت کنید، بلکه از دستیابی افراد خارجی به اطلاعات مهم جلوگیری کنید. مدیریت ریسک قوی، امنیت سایبری و سیستم های یکپارچگی اطلاعات برای کمک به شرکت ها در جلوگیری از نقض و مدیریت بهتر تحول در عملیات ضروری است. شفافیت باید بخش جدایی ناپذیری از استراتژی شما باشد. برای مثال، ذینفعان بدون درک درست از نحوه تعیین و اجرای قوانین، ممکن است عدالت و صداقت شرکت شما را مورد سوال قرار دهند.

دیدگاه های پیشرو برای محافظت از اطلاعات حساس از حمله سایبری و یا سرقت داشته باشید. سیستم های ابری ساخته شده در اکثر پلتفرم های دیجیتال با ایجاد امکان رهگیری و شناسایی نفوذ بصورت تقریباً بلادرنگ، حفاظت از داده ها را برای شرکت ها راحت تر خواهد کرد. بنا به گفته کارشناسان امنیتی PwC، دیوید بورگ و تام آرچر، شرکت شما به احتمال زیاد خود را "با نظارت بر فعالیت در سراسر سیستم های آنلاین خود، بررسی نه تنها حرکت هکرها، بلکه اقدامات مشتریان قانونی نیز، در آینده محافظت خواهد کرد. به هر حال، هر دو نوع بازدیدها اشکالی از رفتار انسانی تکراری و دو طرف یک سکه هستند. "

ممکن است به نظر رسد که عدم اعتماد به کسب و کارهای بزرگ و نهادهای دولتی که در سرتاسر جهان وجود دارد، توانایی شما در قابل اعتماد بودن و شفافیت را به مخاطره می اندازد. اما در واقع یک فرصت قدرتمند برای تمایز شرکت شما ایجاد می کند. در نظرسنجی جهانی نظرات مدیران ارشد اجرایی سال  2017 شرکت PwC، بسیاری از مدیران ارشد اجرایی نیز همین نظر را داشتند. تقریباً کمتر از دو سوم مدیران ارشد اجرایی (و سه چهارم کسانی که مدیریت شرکت هایی با درآمد بیش از 10 میلیارد دلار را بر عهده داشتند) معتقدند که چگونگی مدیریت اطلاعات توسط شرکت در آینده عامل متمایز کننده ای خواهد بود.

10.انسانیت را به ماشین ها ارجحیت بدهید

ممکن است فکر کنید که اصل ارجحیت افراد به تکنولوژی بحدی آشکار است که بدیهی است. اما تاریخ تکنولوژیکی پر است از نمونه هایی که برعکس آن اتفاق افتاده است. در حال حاضر اینترنت صنعتی قدرت بی سابقه ای در هر سازمانی دارد. با اتصال متقابل فزاینده ماشین ها، کیفیت تجربه کاربر به صورت ویروسی گسترش می یابد. اگر افراد از کارها، فرصت های خلاقانه، درآمد و رضایت مشتری کنار گذاشته شوند، تکنولوژی نتیجه عکس خواهد داد. به ویژه، کسب و کار فقط در صورتی در این دنیای جدید رشد خواهد کرد که رهبران آن جایگاه ارزش های انسانی را درک کنند.

 سازمانی خود را بر مبنای تقویت ارتباطات بین مردم، تشویق رفتارهای انسانی و ایجاد توانایی های مورد نیاز برای غلبه بر انزوای تکنولوژیکی، ایجاد کنید. مهمترین مهارت ها برای انجام این کار، مهارت هایی هستند که نمی توان آنها را با ماشین ها انجام داد. شرکت شما به افرادی نیاز دارد که بتوانند فناوری های زیرساخت صنعتی، مانند هوش مصنوعی و تحلیل، را درک کنند، اما همچنین قادر به در کار با فرهنگ سازمانی خبره هستند. کمک به افراد در تلاش های خود به عنوان افتخار همانطور که همکار ما جون کاتزنباخ می گوید، بسیار حائز اهمیت خواهد بود و ایجاد دیدگاه های مختلف نیز همینطور است به طوریکه افراد از پیشینه های مختلف بتوانند دیدگاه های یکدیگر را به چالش بکشانند.

مهمترین نکته اصلی دیدگاه احترام به انسان هاست؛ با کارآمدتر شدن تکنولوژی در این مقیاس بزرگتر، متمایزترین چیز در باره مردم توانایی آنها در حل مسائل یا دستیابی به نتایج نخواهد بود، بلکه، همدلی، قضاوت ذاتی و اعتبار، توانایی های آنها برای مراقبت، برقراری ارتباط و انتخاب به روش هایی که ما نمی توانیم پیش بینی کنیم، است.

با شکوفایی انقلاب صنعتی بعدی شرکت شما چه جایگاهی خواهد داشت؟ این بستگی به توانایی شما برای رعایت تمام این اصول دارد. شما افراد خود، توانایی های خود و فراست تکنولوژیکی خود را به گونه ای که پیش از این هرگز ندیده اید، ترکیب می کنید. ما به زودی نه فقط شاهد تغییرات شانس افراد خواهیم بود، بلکه شاهد خواهیم بود که آنها در مسیرهایی پیش می روند که ثبات، خودکفایی و کیفیت بالای زندگی را فراهم می کنند. به یک معنا، این نمایانگر نقطه اوج موج تکنولوژی دیجیتال است که در دهه 1950 آغاز شده است و هنوز هم چند سال برای تثبیت نیاز دارد. تا آن زمان، ما آماده هستیم تا دوباره انقلاب صنعتی «بعدی» دیگری را آغاز کنیم با فرض بر این که این انقلاب موثر بوده است و امیدواریم که اینطور باشد.

Resources

David Burg and Tom Archer, “Safety in the Cloud,” s+b, March 8, 2016: The next generation of cybersecurity prevents attacks by monitoring behavior.

Frank Burkitt, “A Strategist’s Guide to the Internet of Things,” s+b, Nov. 10, 2014: This article on the digital interconnection of billions of devices explains the IoT platform enablers, engagers, and enhancers of principle number three.

Ivan de Souza, Richard Kauffeld, and David van Oss, “10 Principles of Strategy through Execution,” s+b, Feb. 13, 2017: How to link where your company is headed with what it does best.

Daniel Gross, “Siemens CEO Joe Kaeser on the Next Industrial Revolution,” s+b, Feb. 9, 2016: The manufacturing chief describes how an industrial powerhouse founded in the 19th century is using software, sensors, and savvy to thrive in the 21st century.

Art Kleiner and John Sviokla, “The Thought Leader Interview: GE’s Bill Ruh on the Industrial Internet Revolution,” s+b, Feb. 1, 2017: During the next few years, says GE Digital’s leader, the Industrial Internet will turn every company into a digitally empowered enterprise.

Klaus Schwab, The Fourth Industrial Revolution (Crown, 2016): The World Economic Forum’s founder on the implications of the Industrial Internet.

Norbert Schwieters, “The Future of Industries: Bringing Down the Walls,” PwC, 2016: How technological change will blur sector boundaries during the next 10 years.

Katzenbach Center, strategyand.pwc.com/katzenbach-center: Source on working with organizational culture.

More thought leadership on this topic: strategy-business.com/technology

2. THE NEXT INDUSTRIAL REVOLUTION • CASS SUNSTEIN’S DEFAULTS • THE CRAFT SPIRITS BOOM, Strategy + Business

www.strategy-business.com

1.10 Principles for Leading the Next Industrial Revolution وTools and techniques to ensure your company will stand out in the new age of digitization

3.[3] Plug & Pla از ویندوز ۹۵ به‌ بعدمطرح‌ شد. به‌ همین‌ علت‌ است‌ که‌ امروزه‌ وقتی‌ یک‌ وسیله‌ جدید برای‌ رایانه‌تان‌ خریداری می شود  به سهولت ، ویندوز آن‌ را شناسایی‌ و درایور را نصب‌ می‌کند. مکانیزم‌ Plug & Play یعنی‌  سیست عامل ها  می‌توانند در سخت‌افزار رایانه‌ جستجو کرده‌، آنها را شناسایی‌ و در صورت‌ نیاز به‌ صورت‌ خودکار نصب‌ کنند.

منبع : فضیلت عقلانیت |10 اصل برای هدایت انقلاب صنعتی بعدی
برچسب ها : شرکت ,صنعتی ,پلتفرم ,استفاده ,داده ,هایی ,سرمایه گذاری ,انقلاب صنعتی ,اینترنت صنعتی ,برای مثال، ,تحلیل داده ,next industrial revolution ,تلفن هوشمند اتفاق ,ا